søndag 5. november 2017

LBD - Little Blue Dress

Little Black Blue Dress. Blå fordi svart ikke passer så godt til bryllup. En helt enkel sekstitalls-inspirert kjole jeg lagde for å ha på meg i et bryllup i sommer.


 Stoffet er en bomulls/polyester blanding som ikke kostet all verden på Syskrinet i Tønsberg. Jeg er vanligvis ikke så glad i polyester, men denne virket ikke så veldig klam. Til en så enkel kjole trengte jeg noe som så litt festlig ut, så det var enten dette eller silke. Silkestoffet var såpass dyrt at jeg valgte dette.


Ved splitten bak brukte jeg en fin glassknapp fra lageret og lagde en trådhempe.

Mønsteret er Ultimate Shift Dress fra Sew Over It. Den var enkel å sy, jeg lagde størrelse 20. Jeg er ikke helt fornøyd. Den ser grei nok ut på, men jeg synes den gir for lite bevegelsesrom rundt skuldre og ermer. Må fundere litt på hvordan det kan forbedres.


Little Black Dress -> Little Blue Dress. Blue because black is not a good option for a wedding. I wanted a simple and neutral dress and went with the Ultimate Shift Dress from Sew Over it. It was easy enough to make, I made size 20. I am not entirely happy with it. It looks OK, but it feels restrictive in det shoulder area. I have to look into that for the next version. The fabric is a cotton/polyester mix. I usually avoid polyester, but this fabric it not too bad. I guess the cotton content in it helps. The simple design of the dress required a festive fabric, so it was either this or a pretty silk fabric. The silk was quite expensive, so I went with this.

tirsdag 17. oktober 2017

Aukrustskjørt

Når bonusbarnebarnet sier "du har alltid på deg det du" skjønner jeg at det er på tide med noen fornyelser i garderoben. Det trofaste gamle skjørtet som ble laget av en  dongeribukse i 2015 trengte avløsning.

Jeg gikk for mitt vanlige selvlagde mønster på halvsirkelskjørt, denne gangen lagde jeg åpning med knapper foran.

Det ble vel sånn passelig vellykket. Jeg droppet strykeinnlegg i linning og belegg fremme, og det var nok ikke så lurt! Knapphullene blir dratt litt ut av fasong og linningen krøller seg. Ja ja, man lærer vel kanskje av sine feil.....

 Lommer må til, og de er prikkete:

For å pynte opp litt sydde jeg på tøymerker med Solan og Ludvig som jeg kjøpte på Aukrustsenteret i sommer:


Til tross for sine feil og mangler har skjørtet blitt mye brukt i sommer og høst.

Stoff fra lageret.

søndag 24. september 2017

Ullbusserull

Jeg lagde en busserull i bursdagsgave. Stoffet er kjøpt på et vikingmarked.

Erme og ermspjell sys sammen:


Knappene er kronestykker fra fødselsåret til mottakeren:




Jeg ble veldig fornøyd med denne, og det virket som mottageren likte den også.

Jeg har fått flere spørsmål om mønsteret på denne. Det har jeg ikke, den er laget etter målene på mottager og prinsippet for en skjorte i primærsnitt. Kanskje jeg burde lage en beskrivelse av fremgangsmåten? 

lørdag 20. mai 2017

Nyttesøm

Våren har blitt brukt til å sy noen sårt tiltrengte topper. Brukte dette mønsteret fra Stoff og Stil (22049) som utgangspunkt. Nå vil jeg ha et mønster på topp som passer perfekt!

Stoffet bestilte jeg fra Lille-L.
Den første var en test, i det billigste stoffet. Den er sydd etter mønstret, med kun ermene litt kortet av. Den er litt trang.


Så gjorte jeg en 2 cm FBA og prøvde med det kule legostoffet. Denne ble bra, men jeg synes fortsatt at den er litt trang.


La til litt på bredden og forlenget ermene litt igjen (syntes de var for korte). Men nå er den litt for stor over skuldrene. Og for lang på ermene. Tror jeg går tilbake til forrige versjon. Men den er absolutt brukbar altså.
 


Jakten på en perfekt tilpasset topp fortsetter!

søndag 2. april 2017

Reparasjon av vikingtøy

Vikingtøy blir også slitt!

Serken min revnet i halsåpningen da jeg tok den av meg en lørdag kveld. Den har nok begynt å bli litt morken. Den er det første plagget jeg sydde til vikingbruk, det må ha vært vinteren 2005/2006.

Hetta mi har vært litt lurvete lenge. Sømmene foran var i ferd med å gå opp.

Til serken fant jeg en liten bit lin som jeg brettet inn kantene på.

Så brettet jeg den over skaden og sydde den fast med små kastesting.


Så var det i gang med hetta. Jeg pirket opp nok av den ødelagte sømmen til at jeg fikk festet tråden. Så tok jeg en grønn ulltråd og sydde sammen fra retten, så usynlig som mulig.

For å pynte opp litt og samtidig forsterke sømmen la jeg en dekorsøm over hele sømmen.

Sømmen er fra Skjoldehamnfunnet, men der er det brukt som en dekorasjon rundt halsåpningen på kofta.

 Resultatet. Jeg er fornøyd. Det er røde pyntesømmer på baksiden også.

søndag 12. februar 2017

Ullskjørt

Sydde et ullskjørt i høst.
Grått ullstoff, viscose for, bomullsstoff til lommer og glidelås. Alt fra Syskrinet i Tønsberg:

Brukte det vanlige 1/2-sirkel mønsteret:

 

Denne gangen lagde jeg lommer i sidene. Det gikk fint, men de kunne vært litt større:

Opplegget ble kantet med skråbånd av samme stoff som lommene er laget av:


Godt fornøyd med skjørtet, og det har blitt brukt mye. Det jeg er litt misfornøyd med er oppstivingen av linningen. Brukte vanlig strykeinnlegg og det bare bretter seg. Må finne noe bedre!